maandag 21 januari 2008

Op reis

Inmiddels zijn we in Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Mozambikanen geven hoog op van deze stad, maar wat ons vooral opvalt is het vele afval op straat en de afgebladderde huizen... Maar we hebben nog lang niet alles gezien en vanochtend zijn we naar het centrum gewandeld via de kust en daar zijn ze druk aan het bouwen en staan de mooie panden van alle ambassades.
We wilden eigenlijk van Malawi naar het noorden van Mozambique, maar omdat de wegen niet zo goed zijn (volgens de reisgids heb je op sommige wegen in het regenseizoen een amfibievoertuig nodig) en de overstroming van de Zambezi hebben we besloten om enigszins van dit plan af te wijken. Het werd een bus van Mzuzu naar Blantyre. Een nachtelijke ramp, de beoogde duurdere bus werkte niet en na drie uur wachten werden we in een gore zwarte stinkbus geladen. We kwamen letterlijk zwart aan door het roet van de motor (de uitlaat kwam in de bus uit) en van slapen kwam weinig want de bus had geen hoofdsteunen en de motor maakte een ontzettend lawaai. Afijn, de busreis overleeft en van Blantyre een lekkende bus naar Johannesburg genomen. Een tripje van 30 uur. Gelukkig lekte de bus bij onze plaatsen niet maar sommige passagiers konden een flesje tegen het plafond houden en hebben een halve liter water opgevangen. De busreis ging via Malawi, naar Mozambique, door heel Zimbabwe en ten slotte Zuid-Afrika. Heel veel grensovergangen en stempels later in Johannesburg aangekomen. Van ZImbabwe hebben we weinig gezien omdat we 's avonds en 's nachts er doorheen reden. We zijn wel gestopt in Harare, de hoofdstad voor het avondeten en dat was een interessante belevenis. De Zim-dollar is inmiddels heeeeeel weinig waard. Voor 1 euro krijg je 3 miljoen dollar op de zwarte markt, maar loop je het risico opgepakt te worden. Wissel je bij de bank dan krijg je een half miljoen...

Wij hadden het zo geregeld dat de buschauffeur voor ons het avondeten kocht in Zimdollars en wij hem in de bus hebben terugbetaald. We mochten niet wisselen op straat want de politie was aan het patrouilleren.

Inmiddels hebben we een aantal natuurparken bezocht en is het veel minder gaan regenen (hoera!). Vwaza marsh in Malawi was erg mooi met een hut voor het meer waar de nijlpaarden in zaten.
In Swaziland (de bus van Jo'burg naar Swaziland genomen) hebben we een ander natuurpark bezocht, Mlilwane sanctuary. De wrattenzwijnen en impala's liepen hier voor onze hut langs 's ochtends. Door het park gemountainbiked (er zijn geen predatoren of olifanten dus dat mag) en gelopen en heel veel gezien. Omdat je weinig lawaai maakt met fietsen kan er om de bocht ineens een zebra of impala staan. Ook nog blessbok, nyala, gnoe (wildebeest), struisvogel en heel erg veel vogels gezien. Onze vogelgids goed gebruikt. Nu zijn we in Maputo om Carlos op te zoeken en nog wat meer van Mozambique te zien, maar we gaan snel weer terug naar Swaziland en plannen verder nog te gaan duiken in Zuid-Afrika (mits het weer meezit) en te gaan paardrijden in Lesotho.