maandag 30 juli 2007

Aankomst in Mozambique

Hallo allemaal,

Sinds twee dagen zitten we in Beira, bij tia (tante) Olivia. Even een update van wat er daarvoor gebeurde...

De vlucht naar Johannesburg verliep zonder problemen, maar omdat het niet mogelijk bleek om in Nederland een ticket te boeken van Johannesburg naar Beira, moesten we dat nog in Jo'burg doen. South african airways was volgeboekt tot 5 augustus, zodat we waren aangewezen op Mozambique airways. Het bleek al een hele opgave om uberhaupt het loket te vinden.

Afijn, de volgende dag (vrijdag) was er een rechtstreekse vlucht naar Beira. Hoera, wat een mazzel aangezien ze maar 2 keer in de week naar Beira vliegen. Twee handgeschreven tickets later (en een half uur verder want de man achter de balie werkte heel precies met een lineaaltje)

konden we op zoek gaan naar een hotel. Het was wel interessant on rond te kijken. Er liepen redelijk wat indiase/pakistaanse mensen rond. Een leuke familie gezien, vrouw in djellaba met alleen onbedekte ogen en haar man in lang gewaad, maar wel met crocs aan zijn voeten (van die plastic sandalen die heel erg in zijn in Nederland in de gekste kleurtjs zoals neonroze). Hij had beschaafde legergroene aan.

Uiteindelijk een leuk hotel gevonden in de Lonely Planet, maar niet in de stad want al deze hotels waren volgeboekt. Opgehaald van het vliegveld (dat doen meer hotels) en deze dag een beetje rondgelummeld. Hele vriendelijke mensen, zuid-afrikanen. Er was een mall in de buurt waar we even hebben rondgelopen. Net de States, maar dan kleiner. Deze buurt was sowieso een duur buurtje. Alle huizen of wijkjes omheind met een betonnen muur, gemeen prikkeldraad en een bewaker voor de ingang.

De volgende ochtend stonden we om 8 uur weer op het vliegveld. We keken op het vertrekbord: geen vliegtuig naarBeira, wel naar Pemba. Wij naar de balie ´Nee hoor, vandaag is er helemaal geen vlucht naar Beira, die gaat pas morgen'. Fijn, we konden weer omkeren.

Op zoek gegaan naar een ander hotel, wat dichter bij de stad ligt. Druk aan het bellen toen we werden aangespreken door iemand die net iemand wegbracht van zijn hotel. Met hem meegegaan samen met 4 andere backpackers. Het was een grappig hotel, een groot oud huis met een verlopen duitse hippie die het hotel runde. Die dag naar een toeristenmarkt gelopen waar Dolf een nieuwe hoed heeft aangeschaft (niet zo mooi als de oude uit Peru) en een wandeling gemaakt naar een heuvel vanwaar we een mooi uitzicht hadden over het centrum van Johannesburg.

Afrikaans is een heel grappig taaltje. Het lijkt Nederlands, maar toch niet helemaal.

De wijk waar ons hotel lag was Bezuidenhout en we zaten vlakbij het het Bezuidenhoutse Park. Een soort Haagse Bos, maar dan met veel verdord gras. Omdat het hier nu winter is en lang niet geregend heeft ziet alles er een beetje dor uit. Heel warm is het hier ook niet, bij Kaapstad vriest het en hier was het 's nachts maar net boven het vriespunt. Daar sta je dan in Afrika... Beira ligt 1000 km noordelijker en hier doen de temperaturen meer tropisch aan. Zaterdagochtend werdenn we weer afgezet op het vliegveld. Hoera, de vlucht stond op het bord! Snel ingechekt want er stond niemand bij de balie. Het bleek dat er uiteindelijk 12 mensen met het vliegtuig meemoesten. Half elf zou het vertrekken en in plaats met een slurf naar het vliegtuig gingen we met de bus naar het vliegtuig. Om 10 uur nog geen bus te zien, 10.15 nog steeds niet. Enekele minueten later een bus, maar daat stapten uiteindelijk de mensen naast ons in die 10 minuten later dan wij naar Lusuka in Zambia gingen...

Een half uur vertraging, werd ons gemeld. Uiteindelijk zaten we toch in ons kleine propellorvliegtuigje, met plek voor 30 mensen toen bleek dat er een computerprobleempje was. Of we na een uur zitten toch maar weer uit wilden stappen en wilden plaatsnemen in de bus. 1 passagier werd kwaad en eiste dat we terug gingen naar de terminal zodat we in ieder geval wat konden eten (het was inmideels half 2). We kregen een gratis lunch en uiteindelijk vertrokken we onder gejuich van de passagiers om 3 uur naar Beira. We zouden eigenlijk ook nog landen in Maputo, maar omdat niemand daarheen hoefde en/of vanwege de vertraging vlogen we direect naar Beira. Op 1 iemand na stapte iedereen uit.

De chauffeur die ons op kwam halen van het vliegveld en helaas heeeel lang most wachten sprak drie woorden engels en wij weinig portugees dus dat was een beetje lastig zeker omdat we niet helemaal in konden schatten of dit nu de juiste persoon was. Gelukkig bleek dit wel het geval en werden we afgezet bij een flat in het centrum van Beira. Onze 'hospita' is een hele aardige vrouw van 60 die portugees spreekt en een klein beetje engels. Nu zijn we een beetje de stad aan het verkennen en portugees aan het oefenen. Pinnen is in ieder geval geen probleem, er zijn genoeg banken en ze accepteren ook maestro. Verder is er een grote supermarkt en een aantal markten voor de boodschappen. In ons volgende bericht zullen we een beschrijving geven van Beira.

Als het goed is komt Carlos (de begeleider van Dolf) morgen naar Beira en kunnen we beginnen met het opstarten van Dolfs onderzoek.

Voorlopig bevalt het ons hier prima. De mensen zijn aardig en de stad is afrikaans genoeg, msaar heeft alles wat we nodig hebben. Hetstadspark bestaat hier overigens uit mangroven met grijs water ertusssen.

Adeus (Portugees voor doei),

Dolf en Annelies

Anoniem zei

Hela dolf en annelies,
Heerlijk om jullie verhalen te horen, ik zie het helemaal voor me.